بهترین سال زندگی تو (قسمت سوم)
بهترین سال زندگی تو - دارن هاردی

بهترین سال زندگی تو (قسمت سوم)

بهترین سال زندگی تو (قسمت سوم)

13-گام پنجم:

قابل اندازه گیری:

در اینجا اهداف خود را از لحاظ کمی بررسی کنید تا بتوانید موفقیتهای خود را نسبت به آنها اندازه گیری کنید.

وقتی پیشرفت خود را میسنجید، در مسیر میمانید و به ضرب الاجلهایی که وقتی هدف گذاری کرده اید میرسید، شادمانی موفقیت را تجربه میکنید. این شما را تشویق میکند، داشتن تلاش مداوم که لازمه رسیدن به هدفتان است. برای تعیین قابل اندازه گیری بودن هدف خود، سوالهای ذیل را بپرسید: چه مقدار؟ چه تعداد؟ چگونه بفهمم که چه زمانی کامل شده است ؟

غیر قابل اندازه گیری: به اندام متناسب برسم.

قابل اندازه گیری: ۱۵ کیلو از وزنم کم کنم و به شاخص توده بدنی ۲۰ برسم، کلسترول بدنم کمتر از ۲۰۰ میلی گرم باشد و به طور منظم روزی ۸ کیلومتر بدوم.

اهداف خود را طوری تنظیم کنید که قابل اندازه گیری باشند 
دست یافتنی:

باید اهدافتان شما را پیش بکشند و شما را هل بدهند تا سریعتر و بیشتر از آن که آن را ممکن میدانستید جلو بروید. در ضمن حتی اگر اهدافتان ممکن نباشند نمیخواهید که شما را تضعیف کنند، حتی اگر در آن دوره بهترین تلاش خود را انجام داده باشید.

روی هیچ نوع فرصت بیرونی و فوقالعاده برای رسیدن به هدف خود اتکا نکنید. اگر در یک سطح جهانی عمل کنید چه کنترلی میتوانید بر نتیجه داشته باشید ؟

اهداف خود را طوری تنظیم کنید که دست یافتنی باشند.

مرتبط:

این یکی از مهمترین معیارهاست. آیا اهدافی که انتخاب می کنید با ارزشهای اصلی شما، با شخصیت شما و مهم ترین معیار زندگی شما همسو و هماهنگ هستند؟ آیا با ماموریت شما همسو هستند و از هدفی که در زندگی دارید حمایت میکنند؟ باید مطمئن شوید که جهتی که بر آن متمرکز هستید همانی است که از همه برایتان مهمتر است، اگر چنین نیست اهداف خود را طوری تنظیم کنید که مرتبط باشند.

14-دارای زمان بندی:

شما مطابق ضرورت و انرژی مناسب و مورد نظر هر کاری فکر و اقدام میکنید و واکنش نشان میدهید. ذهن بدن و نگرشهای شما را برای پاسخگویی مناسب به ضرب الاجل هایی آماده میکند که برای خود تعیین میکنید.

ضرب الاجلها چالش را میآفرینند و شما به طور ذاتی به این چالش پاسخ میدهید.

هیجان انگیزترین بازیها در چند دقیقه آخر انجام میشود، به خصوص اگر بازی محدود باشد، زیرا مردم به روش مهیج به چالش ضربالاجل واکنش نشان میدهند.

اهداف خود را طوری تنظیم کنید که دارای زمان بندی باشند.

کنترل اهداف: آیا متعادل هستند؟

اهداف شما نقشه راهی میشوند که بواسطه آن مسیر زندگی خود را ردیابی میکنید. پیش از شروع سفر خود به سوی اهداف جدید، یک قدم به عقب بردارید تا دیدگاه مناسبی از جای دقیقی که میخواهید بروید داشته باشید. اغلب اوقات مردم بر یک زمینه از زندگی خود متمرکز میشوند و دیگر زمینه ها را قربانی میکنند.

ما همه نگران کسانی هستیم که خانههایی بزرگ و پر از خودروها و جواهرات گرانبها دارند اما کسی با آنها زندگب نمیکنند و تنها هستند.

مراقب بهایی باشید که برای دریافت جایزه دلخواهتان میپردازید. شاید برخی از جایزهها خیلی گران قیمت باشند و شاید پس از پرداخت بهای سنگین آن به این موضوع پی ببرید. اکنون که فرایند توسعه هدف خود را کامل کرده اید، مهم است که چرخه زندگی را بررسی کنید تا مطمئن شوید زندگی متعادلی را ادامه میدهید. ابتدا ببینید در زندگی خود در کجا قرار دارید. پس با استفاده از خودکاری با رنگ متفاوت، تاکید و اهمیت فعلی اهداف جدید خود را در هر زمینه در چرخه نمودار بیاورید.

مطمئن شوید که توجه کافی و مناسب به تمام زمینه های زندگی خود میدهید. شاید لازم باشد کمی از اشتیاقتان برای یک هدف بکاهید و آن را به زمینه دیگری معطوف دارید تا تعادل بیشتری ایجاد کنید. هدف نهایی داشتن یک زندگی کامل و به آسانی به اوج رسیده است!

موفقیت حقیقی و کمال زندگی زمانی رخ میدهد که در خانه، کسب و کار و در سه زمینه وجودی خود موفق باشیر، جسم، ذهن و روح.

15-عامل جادویی برای دستیابی به اهداف شما:

این ((عامل جادویی)) چیست ؟ این عامل هدف گذاری را به دستیابی به هدف تبدیل میکند. این نحوه دستیابی به اهداف است نه فقط تصور کردن آنها.

علت تمام مشکلات شما و راه حل آنها: هنگامی که از اشخاص میپرسم میخواهتد چه چیزی را بهبود ببخشند میگویند:

((میخواهم بیشتر پول در بیاورم)) (( ازدواجم ناکام است )) یا (( میخواهم وزن کم کنم )) اما اینها صرفا، نشانه های مشکل هستند. علت مشکل خود شما هستید و این یکی از هشیار کننده ترین ادراکاتی است که در راه دستیابی به اهداف خود به آن نیرسید. مهم نیست قصد دارید چه چیزی را تغیر دهید، ازدواج، وضعیت مالی یا وزن، تا زمانی که خود شما تغییر نکنید به تغییری دست نمیابید. وقتی شما بهبود یابید و تغییر کنید، اطرافیان شما نیز بهبود میابند.

عامل شما: وقتی پای دستیابی به اهداف در میان است، باشد که باید روی “خودتان ” کنید نه اهدافتان.

سلامتی، ازدواج، پول، حرفه و غیره مسئله نیستند، مسئله خود ” شما ” هستید. مسئله به اندازه شما بزرگ است. اگر روی آن کار کنید، مدام از دست شما فرار خواهد کرد. اگر روی خود کار کنید، به سطحی از شمای جدید ارتقا میابد.

هویت خود شما همانند یک ترموستات کار میکند. درست همانطور که ترموستات درجه بندی دارد، شما نیز دارید.! این سطح خود ارزشمندی روزانه شما را نشان میدهد. در این مثال، مهم نیست نوسانات دما چقدر باشد، در هر صورت ترموستات گرما را بیشتر میکند تا دمای اتاق به حد مناسب برسد. اگر خیلی گرم باشد، تهویه دمای اتاق را به حد نساب میرساند.

زندگی ما نیز همین طور است. همه ما خود ارزشمندی خودمان را به عنوان درجه تعیین شده برای خود داریم. اگر خود را فردی کم ارزش بداتید، درجه بسیار پایینی خواهید داشت. اگر خود را بسیار ارزشمتد بدانید، درجه شما بالا خواهد بود. بنابراین هرگز بیشتر از امتیازی که به خود میدهید ثروتمندتر و سالم تر نمیشوید و روابط بهتری نخواهید داشت.

 اگر یک میلیون دلار برنده شدید، اولین کاری که باید بکنید این است که یک میلیونر شوید – جیم ران

16-گام ششم:

افزایش درجه خود یا خود ارزشمندی، عزت نفس، ذهنیت، نگرش، فلسفه و شخصیت شماست. وقتی اینها ارتقا یابند، همه چیز زندگی با آنها ارتقا پیدا میکند.

(( برای دستیابی به چیزی که هرگز پیش از این بدست نیاورده اید باید به کسی تبدیل شوید که پیش از این هرگز نبودهاید.))

لس براوان

تفاوت بین یک رویا و یک هدف، عمل کردن یعنی نوشتن و خلق یک برنامه خاص برای دستیابی به هدفتان است. اکنون زمان آن است که برنانه عملی استراتژیک خود را شکل دهید.

ذهن ما هنگامی بهترین عملکرد را پیدا میکند که دستورالعمل هایی دقیق دریافت کند. برای باز کردن یک قفل رمزدار سه رقمی ۱۸۳۳۳ رمز بالقوه وجود دارند. اگر این سه رقم را در توالی درست بدانید، باز کردن قفل آسان است. اگر این رمز را ندانید باید تمام توالی های اعداد ۳ رقمی را آزمون و خطا کنید. تهیه برنامه دقیق عملی به ذهن شما دستورالعمل هایی برای آزاد سازی نیروهای بالقوه تان میدهد.

برنامه برای دستیابی به اهداف را مثل برنامه ریزی یک سفر جادهای در نظر بگیرید: اگر قرار بود از کالیفرنیا به نیویورک بروید، به یک طرح برنامه نیاز داشتید.

۱.مدت زمان خود را محاسبه کنید:

برای رسیدن به آن جا چه نقدار زمان دارید؟ برای تهیه این شاخص زمانی به کام پنجم طرح بزرگ مراجعه کنید.

17-گام هفتم:

برنامه عملی شما:

۲.نقشه مسیر خود را تهیه کنید:

برای رسیدن به مقصد هزاران راه وجود دارد. شما از کدام راه میروید؟ نقاط مهمی که در مسیرتان قرار دارند کدامها هستند، چگونه به آنها میرسید و چه زمانی باید به هر یک از آنها برسید تا در مسیر درست باقی بمانید؟

۳. آیا شخص دیگری نیز به آنجا میرود؟

چه کسانی به سفر یا موفقیت شما تاثیر می گذارند ؟ همسرتان، فرزندانتان، شرکا ، تیم شما و غیره؟ اطمینان حاصل کنید که آن افراد با طرح و برنامه شما هماهنگ باشند.

۴.به چه کسی نیاز دارید؟

آیا برای رانندگی به کمک شخص دیگری نیاز دارید؟ آیا به یک راهنمای تور با تجربه نیاز دارید؟ آیا به کسی برای بازبینی نقشه نیاز دارید که مبادا اشتباه باشد؟ فکر میکنید برای دستیابی به هدف خود به کمک چه کسی نیاز دارید؟

۵.به چه تحقیق و پژوهشی نیاز دارید؟

آیا لازم است در مورد مقصدتان تحقیق کنید؟ آیا باید مکان و قیمت هتلها و رستورانها یا جاذبه های گردشگری را بدانید ؟ برای تکمیل طرح و برنامه خود و تبدیل آن به هدف، چه اطلاعات دیگری باید گردآوری کنید؟

۶.به چه منابعی نیاز دارید؟

به خودرو، غذا، بنزین، دوربین و همه چیزهایی فکر کنید که از زمانی که خانه خود را ترک میکنید تا زمانی که به مقصد وارد میشوید به آنها نیاز دارید. ببینید که از امرور تا زمان رسیدن به هدف بزرگ و شگفت انگیزتان به چه منابعی نیاز دارید.

۷.به چه آموزشهایی نیاز دارید؟

آیا لازم است تا اطلاعات و مهارتهای رانندگی خود را به روز کنید؟ دوست دارید شیوه کار با سامانه های رهیاب خودرو را یاد بگیرد؟ برای رسیدن به هدفتان، شما یا همراهانتان به چه نوع آموزش خودیاری نیاز دارید؟

یک اخطار مهم! پس از همه این برنامه ریزیهای دقیق، باید بر هنر متمرکز ماندن مسلط شوید و در برابر همه اتفاقات و موانعی که ممکن است در مسیر شما در طی سفر قرار بگیرند انعطاف پذیر باشید. به شما میگویم چطور تمرکز دقیق خود را بر دستیابی به اهدافتان حفظ کنید و در همان حین برای اجتناب از موانع نا منتظره و دستیابی به فرصتهای پیش بینی نشده انعطاف پذیر بمانید. گفتهام که دستیابی به هدف تعادلی دقیق بین برنامه ریزی و بهبود و ارتقای شخصیت شماست.

گام هشتم

اقدام کنید!

تا به اینجا فهمیدید که خواستن، آرزو کردن، امیدوار بودن و دعا کردن شما را به خواسته تان نمیرساند، نمیتوانید بنشینید و منتظر ورود موفقیت شوید. نه، حتما باید ” اقدام ” کنید. باید از روی صندلی راحتی بلند شده، از در خانه خارج شوید و کاری کنید اتفاقی رخ بدهد. ابتدا بخواهید، باور کنید، امیدوار باشید، دعا کنید و برنامه ریزی کنید و سپس لقدام کنید.

(( تاییدهای کلامی که هیچ گونه اقدامی در پی ندارند به توهمی منتهی میشوند )) جیم ران

ادامه دهید!

اکنون خواسته خود را مشخص کردهاید و میدانید میخواهید چه کسی باشید و به چه اهدافی برسید، باید تا تنور داغ است نان را بچسبانید. زمانی که هیجان در سطح بالاست و قصد و اراده شما قوی است باید شروع کنید.

((بدون حس ضرورت، خواسته آدمی ارزشش را از دست نیدهد)) جیم ران

بیست و چهار ساعت بعدی:

اکنون تصمیم بگیرید که چه کاری میتوانید انجام دهید. طی ۲۴ تا ۴۸ ساعت بعدی، برای اقدام روی حداقل یکی از اهداف خود چه کاری انجام خواهید داد؟ اکنون با اقدام خود حرکتی ایجاد کنید. کدام گام را برمیدارید؟ مثال: به بنگاه معاملات خودرو بروید و بروشور خودروی دلخواهتان را بردارید. کارت تبریکی بخرید و آن را برای همسرتان ارسال کنید و به او بگویید چقدر برایتان مهم است و میخواهید سالی رمانتیک، عاشقانه و جادویی را با او بیافرینید. شرایط تحصیل در دانشکدهای که میخواهید دورهای را در آن سپری کنید، سوال کنید و تا آخر….

همین حالا انجامش دهید.

نمیتوان منتظر شد تا شرایط کامل و ایدهآل باشد. شجاعت آغاز کردن را داشته باشید. از زیبایی فردا قرض کنید تا خود را در کار امروز مشغول کنید. هماتطور که الانور روزولت* بسیار خردمندانه توصیه کرده: (( بابد هر روز یکی از کارهایی را که از آن مترسید انجام دهید)) عمل کنید. امروز اولین گام ترسان و لرزان خود را به سوی دستیابی به اهدافتان بردارید.

(( منتظر نشوید. زمان هیچگاه کاملا مناسب نخواهد بود. اکنون بهترین زمان اقدام است.)) ناپلئون هیل

*همسر فرانکلین روزولت رئیس جمهور اسبق آمریکا

جسور باشید:

همانطور که ویرژیل (شاعر رومی) گفته است : ((شانس به افراد جسور رو می کند.)) ایمان به خود را دوباره تقویت کنید. نداشتن ایمان به خو تنها مانع عظمت و رشد شما است. زندگی با جسارت را آغاز کنید. دلیرباشید. از توده جمعیت کنار بایستید. بیش از این دنبالهرو گله نباشید. هرگز تسلیم نتایج معمولی، متوسط و عادی زندگی نشوید. استاندارد بالاتری برای خود داشته باشید. متفاوت باشید، متفاوت با دیگران فکر و عمل کنید.

همانی باشید که دیگران از بودن و انجام دادنش میترسند. میخواهم شما به سخن ثورو* گوش کنید !

((با اطمینان در مسیر رویاهایت حرکت کن. همان طوری زندگی کن که تصور کردهای)) هنری دیوید ثورو

*شاعر پرآوازه آمریکایی

برای آینده ات مبارزه کن:

اگر داوود، جالوت را به مبارزه نطلبیده بود ما حتی اصلا داوود را نمی شناختیم و اهمیتی به او نمیدادیم. میخواهید مثل داوود در خاطره ها بمانید و پیشرو باشید؟ پس اهداف بزرگ و شجاعانه انتخاب کرده و برای رسیدن به آنها تا پای مرگ مبارزه کنید. در هر صورت چه ببرید و چه ببازید، بگذارید همه بدانند: من به خوبی جنگیدم، من راهم را تا انتها طی کردم، من ایمانم را حفظ کردم.

این برنامه را سرسری و غیر جدی نگیرید. سرسری بودن به خسارت و صدمه دیدن منتهی میشود. درباره داشتن یک آینده بهتر جدی باش. اگر میخوای سالم باشی، درباره سلامتی ات جدی باش، اگر میخواهی ثروتمند باشی، درباره ثروتمند بودن جدی باش. اگر میخواهی عشقی عظیم و بزرگ را تجربه کنی، درباره تعهدت به روابط جدی باش. خود را شگفت زده کن. دوستان و خانواده را شگفت زده کن.

(( اگر چیزی را از ته قلبت میخواهی، اینقدر دل و جرات داشته باش که برای رسیدن به آن دست به هرکاری بزنی.))

“برندان فرانسیس”
*سیاستمدار آمریکایی که سیامین رئیس جمهور ایالات متحده شد.

هرگز، هرگز و هرگز تسلیم نشوید:

خود را کامل وقف رسیدن به خودی بهتر کنید. تعهدی محکم و پایدار به اهداف خود داشته باشید. غیرمنطقی باشید، سازش ناپذیر باشید. اگر تا جایی که توانستهاید پیش رفته اید، هنوز هم میتوانید کمی بیشتر جلو بروید. در آن یک کیلومتر اضافی، یک قدم اضافی که موفقیت خوابیده است، کوشش بیشتر، ساعتهای بیشتر، آمادگی بیشتر، توجه و علاقه بیشتر است که شما را به هدفتان میرساند. آن مقدار بیشتر و اضافی شما را از افراد معمولی و متوسط جدا میکند. این همان ((بیشتری)) است که شما را از فردی معمولی به فردی فوقالعاده تغییر میدهد. قرار است اشتباه کنید، قرار است از مسیر خارج شوید. قرار است شکست بخورید، زمین بیفتید، سفری پرنشیب و فراز داشته باشید، دلسرد شوید، احساس شکست کنید و درهم بشکنید و به دیوار بخورید. این عادی است برای همه اتفاق میافتد. انسان بودن یعنی همین. فقط برایش برنامه بریزید و روی آن کار کنید و به مسیر برگردید.

به گفته کالوین کولیج: ((ادامه دهید، هیچ چیز در این دنیا نمیتواند جای پشتکار را بگیرد. حتی استعداد و هوش. بسیاری از افراد باهوش و استعداد در اثر عدم پشتکار شکست خورده اند. نبوغ هم جای پشتکار را نمیگیرد، نبوغ بی نتیجه اغلب همه جا دیده میشود. تحصیلات هم به تنهایی موفق نمیشود. دنیا پر از افراد تحصیلکرده است. پشتکار و قاطعیت به تنهایی قادر مطلق اند.))

((بزرگ ترین شکوه و عظمت ما در هرگز شکست نخوردن نیست، بلکه در برخاستن پس از هر بار افتادن است.))

“کنفسیوس”

همانطوری که در تلاش برای دستیابی به اهداف خود بارها آزمون و خطا میکنید و پستی بلندیها تجربه میکنید، میدانید که موفقیت خیلی نزدیکتر از آن است که فکرش را میکنید. بیشترین تاریکی درست پیش از سحر است. لحظهای متوحل کننده ممکن است در چند قدمی شما باشد. شاید در تلفن بعدی، ملاقات بعدی و نفر بعدی که ملاقات میکنید باشد. کلیدش ادامه دادن به پیشروی است.

پشتکار توانایی بارها روبرو شدن با ترسها بدون تسلیم شدن است. و این که در مقابل سختیهای بزرگ مقاومت کنید و ادامه دهید.

((بیشتر مردم زمانی تسلیم میشوند که فاصلهای با موفقیت ندارند. در آخرین دقیقه بازی تسلیم میشوند، در یک قدمی پیروزی.))

“اچ.راس پروت”

به دنبال هدف برو! اکنون قدرت در دستان توست. اکنون همه چیزهای لازم برای دستیابی به هرچیزی را تا کنون خواسته داری. فقط به دنبالش برو، هر بار یک قدم، قدم پشت قدم سفر هزار کیلومتری از همین لحظه آغاز میشود. همین حالا اولین قدمت را بردار.

اکنون زمان آن است که بیرون بروید و آن زندگی که همیشه آرزویش را داشته اید آغاز کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

بستن منو
×
×

سبد خرید

بستن پنل