بهترین سال زندگی تو (قسمت اول)
بهترین سال زندگی تو - دارن هاردی

بهترین سال زندگی تو (قسمت اول)

بهترین سال زندگی تو (قسمت اول)

گام اول__ چرا مهم تر از چگونه است :

همانطور که طی این برنامه خواهید آموخت، همیشه دانستن دلیل انجام دادن هر کاری مهمتر از چگونگی آن است. اغلب، چگونگی دشوار، خسته کننده یا حتی کسل کننده است. اگر دلیلی وجود ندارد که به حد کافی متقاعد کننده باشد، پس به احتمال زیاد شما به چگونگی توجه نمیکنید.

دو خصوصیت مشترک افراد بسیار موفق:

۱.تعهد تسلیم ناپذیر به یادگیری مداوم

۲.اهداف کاملا واضح و مدونی که برنامههای خاصی برای دستیابی به آنها ریخته شده است

سوالی از شما دارم: اگر میدانستید که اختصاص دادن فقط چند ساعت از وقتتان میتواند نتایجی را که فعلا دارید به دست میآورید بیشتر از ده برابر نتایجی که همکاران و رقیبانتان به دست میآورند میکند، آیا این کار را انجام میدادید؟ آیا ارزشش را دارد؟ جوابش آسان است، اما گفتنش از عمل کردنش آسان تر است.

بیایید مزایای متقاعد کنندهای را که داشتن اهداف شفاف به شما میدهد، برشماریم.

مزیت عالی سرعت:

فرقی نمیکند که سابقه شغلی، تحصیلات یا سطح موفقیت شما در حال حاضر در چه سطحی است، اگر بر مهارتها و فرآیندی که به شما نشان میدهم مسلط شوید، خیلی سریع از همه اطرافیان خود جلو میافتید.

بساری از مردم باهوش متوسط را دیدهام که از افراد نابغه پیشی گرفتهاند. کسی که مهارتهای موثر هدف گذاری و دستیابی به آنها را میآموزد، بسیار ثروتمندتر، موفقتر و شادتر از بسیاری از نوابغی میشود که حتی نمیدانند خواسته واقعیشان چیست !

این طور بگویم: یک نابغه در کشور خارجی بدون نقشه گم میشود. ولی حتی یک فرد خنگ هم اگر مقصد مشخصی داشته باشد و از تقشه پیروی کند سریعتر به مقصد میرسد.’ نقشه’ جایی را که میخواهید بروید داشته باشید.

قدرت درونی تسخیر ناپذیر خود را کشف کنید:

آیا تاکنون پیش از این تلاش کرده و شکست خورده اید؟ پس از آنکه هیجان اولیه ایجاد یک تغیر کمرنگ شد، دیگر انگیزه کافی نداشتید تا به هدفی فکر کنید؟ جای نگرانی نیست. این بار متفاوت است. این بار من به شما کمک میکنم تا قدرت درونی تسخیر ناپذیر، انگیزه و علاقه زیاد خود را پیدا کنید. نه، این قدرت اراده شما نیست. این (قدرت چرای) شماست. قدرتی که انگیزه خود میگیرد. این نوع قدرت به شما نیرو میدهد که برای دستیابی به هدفتان، کوهها را جابجا کنید، در اقیانوسها شنا کنید و از آتش عبور کنید.

قدرت چرای شماست که به شما انگیزه میدهد کارهای سخت و طاقت فرسا و ناممکن را انجام دهید. تمام《چگونه》های زندگی تا زمانی که 《چرا》ی قدرتمندی نداشته باشید بی معنی خواهد بود. وقتی خواست و انگیزه داشته باشید هر راه جدیدی را برای بهبود زندگی خود امتحان میکنید. اگر ((قدرت چرا)) __خواسته شما__ آنقدر بزرگ نیست و تعهد شما آنقدر قدرتمند نیست، پس شما هم مثل هر انسان دیگری هستید که تصمیم مهمی برای سال جدید میگیرد و بعد خیلی سریع آن را رها میکند و به زندگی عادی خو باز میگردد.

کسی که دلیل شفاف و متقاعد کنندهای دارد همیشه در انجام دادن کار و رسیدن به هدفش بهترین بهترینها خواهد بود. ما میبینیم این واقعیت بارها تکرار میشود. عظمت و بزرگی و موفقیت فوقالعاده از همین جا میآید.

زمان آن است که آن شور و اشتیاق نهفته و عمیق را آزاد کرده و با استفاده از نیروی شکست ناپذیر و ثبات ((قدرت چرا))ی خودتان شما را تشجیع کنیم.

))کسی که دلیلی برای زندگی کردن دارد قادر به تحمل هر چیزی است.)) فردریش نیچه

هدف گذاری در عمل چه طور کار میکند:

2-بگذارید راز هدف گذاری را برای شما آشکار کنم. شما فقط آن چه را که در جستجویش هستید میبینید، تجربه میکنید و به دست میآورید. اگر ندانید دنبال چه هستید، به طور قطع به آن نمیرسید.

ما انسانها به طور ذاتی مخلوقات هدف جویی هستیم. مغز شما میکوشد دنیای بیرونی شما را با آن چه در دنیای درون خود میبینید و انتظار دارید همسو کند. وفتی به مغز خود دستور میدهید و به دنبال خواسته شما باشد، کم کم آن را میبینید. در حقیقت، هدف مورد نظر شما همیشه در اطراف شما بوده، اما ذهن و چشمان شما برای دیدن آن باز نبوده است.

((قانون جذب))هم در واقع همینطور کار میکند. آن قدر که گاهی توصیف می شود رمز آلود و پیچیده نیست. بسیار ساده تر و عملی تر از آن است که تصورش را میکنید.

به هیچ وجه اسرار آمیز نیست، در واقع کاملا منطقی است. ذهن شما در درون به هر چیزی فکر کند در بیرون به آن توجه میکند و ناگهان آن را میبینبد.

آیا توجه کرده اید مثلا وقتی قصد خرید خودرویی را دارید ناگهان در همه جا از آن مدل خودرو میبینید ؟ گویی ناگهان هزاران دستگاه از آن نوع خودرو به خیابانها آمدهاند. به احتمال زیاد آنها از قبل آنجا بوده اند، اما شما به آنها توجه نمیکردید. بنابراین در واقع قبلا از نظر شما وجود نداشته اند.

هنگامی که اهداف خود را مشخص میکنید، موضوعی به ذهن خود میدهید تا بر آن متمرکز شود و آن را جستجو کند. شما چشمان جدیدی به ذهن خود میدهید تا با آن مردم، شرایط، گفتگوها، منابع و تصورات و ایدهها را ببینید. این چشمها به شما کمک میکنند خواسته های درونی خود را با فضای بیرون همسو کنید.

با این کتاب به شما کمک میکنم از تمام معایب بالقوه عبور کنید تا فرمول دقیقی داشته باشید برای دستیابی به شجاعاته ترین اهداف و جسورانه ترین و سرکش ترین خواستههایی که خوابش را هم نمیدیدید. بنابراین همین الان به آیینه نگاه کنید و با خود قدیمیتان خداحافظی کنید. از امروز به بعد زندگی همانند قبل نخواهد بود.

اکنون و امروز زمان ایجاد رفتارهای جدید، ساختن و مهارتهای نو و انجام اقداماتی شجاعانه و جدید برای رسیدن به اهداف بزرگتان است!

گام دوم:

3-کسانی که از گذشته و تاریخ پند نمیگیرند محکوم به تکرار آنند. جورج سانتایانا

چرا بیشتر هدف گذاریها با شکست روبرو میشوند:

((چرا بیشتر هدف گذاریها نتیجه نمیدهند))؛ پنج دلیل برای این که بیشتر مردم نمیتوانند به اهداف خود برسند.

۱-لیست آرزوها را تهیه میکنند و دست روی دست میگذارند.

نمیتوانید فهرست خواسته ها را در روز سال نو بنویسید و تا پایان سال آن را داخل کشوی میز خود قرار دهید و منتظر تغییر در زندگی باشید.

۲-به شفافیت گل:

اهداف شما باید به درخشندگی بلور باشند. باید دستورالعملهای شفافی به مغز خود بدهید تا بتواند آن را ببینید و ملزومات دستیابی به اهدافتان را به زندگی شما جذب کند.

۳-فقط حرف میزنند:

اعلام هدف فقط نقطه شروع است. اکنون باید نقشه چگونگی رسیدن به هدف را بکشید و منابع مورد نیاز برای صحیح و سالم رسیدن به آن نقطه را تعریف کنید.

۴-هیوستون ما مشکل داریم: باید سامانه فرماندهی کنترل خود را داشته باشید تا سفر خود را به سوی ناشناختهها، هدایت کنید.

۵-فقدان تشویق و ترغیب و ایت:

حمایت و راهنمایی و افراد و منبع مورد نیاز در طول مسیر را فراموش نکنید. پیش از آن که کور کورانه وارد مراحل بعدی شوید، اولین و مهم ترین کار آن است که نگاهی به سالی که تازه پایان یافته بیندازید. فهرستی تهیه کنید و عملکرد خود را بررسی کنید.

فرایند (( برنامه ریزی، اقدام، مرور و اصلاح )) برنامه ریزی،اقدام،مرور و اصلاح

4-کجاها موفق بودید و در کجاها کم آوردید؟ چه کارهایی نتیجه داد و کدامها بی نتیجه بود؟ کدام تصمیمات خوب و کدام بد بودند؟ مهم است که از درسهای زندگی سریع پند بگیرید و گرنه مجبورید دوباره آنها را تکرار کنید.

فرآیند برنامه ریزی، اقدام، مرور و اصلاح آن به شما کمک میکند که مطمئن شوید درس مورد نظر و برنامه لازم برای پیشرفتهای ضروری جهت پیروزی در دور بعد را گرفته اید.

ابتدا ‘برنامه ای میریزید’ یا هدفی را مشخص میکنید (عدم برنامه ریزی هم نوعی برنامه ریزی است، اما از نوع بد آن). سپس به آن عمل (اقدام) کرده یا آن را اجرا میکنید. بعد، چگونگی عملکرد خود را در مرحله مرور ارزیابی میکنید. در مرحله مرور، موفقیت خود را اندازه گیری میکنید و برد و باختهای خود را میشمارید. سپس در پایان، اقدامات لازم جهت اصلاح برنامه را انجام میدهید.

“دیوانگی یعنی تکرار دائمی یک کار و انتظار دستیابی به نتایجی متفاوت” آلبرت آینشتان

گام سوم: مبانی فراوانی و وفور نعمت

((برای داشته های خود سپاسگزار باشید، تا به فراوانی و وفور بیشتر برسید. اگر بر آنچه ندارید متمرکز شوید، هرگز به قدر کافی نخواهید داشت.))

“اپرا وینفری”

ما اینجا هستیم تا بگویم فقط یک فکر هست که میتواند زندگی شما را تغیر دهد این فکر میتواند:

● ثروت عظیمی بیافریند.

● سلامت شما را افزایش دهد و بیماری را دور کند.

● بهترین استعدادهای شما را شکوفا کند.

●عشق عمیق و متعهدانهای را متولد و تقویت کند.

●الهام بخش شادی عظیمی، در حد یک نعمت، باشد.

ادامه در قسمت دوم

دیدگاهتان را بنویسید

بستن منو
×
×

سبد خرید

بستن پنل